Globaal dagritme
Kinderen hebben behoefte aan structuur en
duidelijkheid. Daarom verlopen de dagen in de groepen volgens een vast
patroon rond spelen, eten en slapen. Hierna volgt een beschrijving van
de dagindeling zoals die binnen de groepen in grote lijnen gehanteerd wordt.
Dagopvang
07.30-09.00 u
|
Kinderen worden door hun ouder(s) gebracht |
08.30 uur |
Samen speelgoed opruimen |
09.00 uur |
In het kader van het leeftijdsgericht werken worden de
kinderen verdeeld naar ontwikkelingsniveau in twee groepen. In een
aparte ruimte wordt een peuterprogramma aangeboden. In de eigen
stamgroep volgen de overige kinderen een ontwikkelingsstimulerend
programma gericht op de leeftijd 0-4 jaar. |
11.30 uur |
Broodmaaltijd |
13.00 uur |
Kinderen die dat thuis gewend zijn gaan naar bed. De
andere kinderen gaan een activiteit doen met de pedagogisch medewerkster
of vrij spelen. |
14.00 uur |
Drinken en een koekje |
14.30 uur |
De kinderen gaan met de pedagogisch medewerkster een activiteit doen of vrij spelen. |
15.15 uur |
Samen opruimen |
15.30 uur |
Ranja en cracker |
15.45 uur |
De kinderen gaan met de pedagogisch medewerkster een activiteit doen of vrij spelen. |
va 17.00 uur |
Kinderen worden gehaald door ouder(s). Aan ouders wordt
even kort verteld hoe het die dag is gegaan. Ook kunnen ouders evt.
vragen stellen aan de pedagogisch medewerksters. Uiteraard mogen ouders
altijd samen met het kind kijken wat het gemaakt of gedaan heeft.
|
Er zijn vaste verschoningsrondes. Als kinderen een natte en/of vieze luier hebben wordt dit natuurlijk tussendoor verschoond.
Peuterprogramma
08.30-08.45 uur
|
Ouderbetrokkenheid: Ouders brengen hun peuters en kunnen samen met hun peuter spelen. Als pm-er kun je op dit moment voorbeeld gedrag vertonen voor de ouder in spel met het kind. Tevens moment voor overdracht met de ouder en bespreking bijstellen van het stimuleringsplan.
|
08.45-09.00 uur |
Kringmoment waarbij de begroeting van elkaar plaatsvindt en er uitleg wordt gegeven wat we die dag gaan doen aan de hand van de dagritmekaarten. Benoemen van de dagen en van de week. |
09.00-09.45 uur |
Binnen en/of buiten spelen. Met gebruik van de time-timer. Zowel vrij spelen als ontwikkelingsgerichte activiteiten in kleine groepjes. Kinderen kiezen in welke hoek ze gaan spelen. De pm-er heeft tijd voor spelbegeleiding, dit houdt in dat je mee kunt spelen in de hoeken en daardoor het spel verder kunt verdiepen. Dit moment biedt ook gelegenheid voor 1 pm-er om met de VVE-kinderen te werken aan extra doelen. |
09.45-10.00 uur |
Opruimen en een verschoonmoment waarbij kinderen in elk geval aangeboden wordt: 'Wil je plassen?' Je kunt dit zien als activiteit; de kracht van het groepsproces. |
10.00-10.20 uur |
Fruit eten en drinken waarbij kinderen gestimuleerd worden om gesprekjes te voeren over wat ze gedaan en over wat ze gaan doen. |
10.20-10.50 uur |
Groepsactiviteit, binnenspel of buiten spelen. Deze
zullen aansluiten bij het thema van Uk&Puk, jaargetijden of
vieringen. Bijvoorbeeld verven, plakken, bewegingsspelen |
10.50-11.10 uur |
2 kringen (maximaal 8 kinderen per kring) aanbod gestuurde activiteit volgens de doelen van Uk en Puk |
11.10-11.25 uur |
(interactief) voorlezen, kringspelletjes doen, liedjes zingen (liedjesbak), verteltafel doen, ontwikkelingsspelletjes, (knopen, groot/klein, hoeveel gaatjes), veters, ( kleur,vorm,lengte). Samen opruimen met de kinderen |
11.25-12.15 uur
|
Brood eten waarbij kinderen gestimuleerd worden om keuzes te maken en te benoemen wat ze wensen en wat er plaats vindt |
12.15-12.25 uur |
Ouderbetrokkenheid: Samen met de ouders het afsluitende kringmoment waarin samen met de peuters teruggeblikt wordt op de ochtend met behulp van de dagritmekaarten. |
12.25-12.30 uur |
Afscheidsritueel en de jassen/tassen pakken |
Het middagprogramma verloopt volgens dezelfde structuur. Vanzelfsprekend wordt er voor alle overgangsmomenten gezongen, zodat voor kinderen duidelijk is dat het volgende moment komt. Verder zijn we de hele dag bezig met de doelen en ligt onze focus op de wekelijkse doelen.